وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...
وبلاگ آسمان 25

باسمه تعالی
نگاشته‌های خویش در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ... را در این وبلاگ منتشر می‌کنم.

ادمینِ محترم، خلاصۀ مطالب وبلاگ را با اجازه و هماهنگی بنده، در کانال پیام‌رسان‌های منتخب (که لینکشان در بخش پیوندها آمده) بازنشر می‌کند.

***
برای ارتباط با من، به آدرس aasemaan25@gmail.com ایمیل بزنید؛
یا در صفحهٔ مستقلّ «درباره من(بیوگرافی) و راه تماس» برایم پیام بگذارید؛
البتّه پیام‌ها و نظرات این وبلاگ را دیر به دیر می‌خوانم.

بایگانی
آخرین نظرات

وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نقد کلیپی دربارهٔ اسرار کعبه و عدد فی و نسبت طلایی:

کلیپی با عنوان «اسرار شگفت‌آور کعبه و معجزهٔ مکّه و قرآن» در فضای مجازی پخش شده‌است. این کلیپ را می‌توانید در نشانی زیر تماشا کنید یا با کیفیّت‌های مختلف، دانلود کنید:

http://www.aparat.com/v/AbtmE


نکات زیر، پاسخی است به برخی ادّعاهای مطرح‌شده در این کلیپ:


۱. «نسبت طلایی» یا «عدد فی» عددی گنگ و پایان‌ناپذیر است:

۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷۴۹۸۹۴۸۴...

دربارهٔ تعریف آن و اینکه در بخش‌هایی از طبیعت و هنر و معماری به‌کار می‌رود، می‌توانید مطالب زیر را بخوانید:

https://fa.wikipedia.org/wiki/نسبت_طلایی

https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

در مطلب انگلیسی ویکیپدیا نیز، افزون بر توضیحات بیشتر، در بخشی با عنوان Disputed observations برخی از ادّعاهایی که دربارهٔ کاربرد این عدد در کتاب مقدّس مسیحیان و موارد دیگر ادّعا شده، با محاسبات دقیق، مورد تردید و مناقشه قرار گرفته‌است!


۲. دربارهٔ ادّعای مطرح‌شده دربارهٔ فاصلهٔ مکّه تا قطب شمال و جنوب، اوّلاً این ویژگی، مخصوص این شهر نیست و برای تمامی نقاطی که با مکّه در یک عرض جغرافیایی هستند، صادق است!

ثانیاً چنانچه در ویکیپدیا گفته شده، این ادّعا درست نیست:

"گفته می‌شود که: «اگر فاصله کعبه را در شهر مکه تا قطب شمال و جنوب اندازه گرفته و به هم تقسیم کنید عدد فی بدست خواهد آمد. برای اطمینان می‌توانید از نرم‌افزار Google Earth استفاده کنید و به این حقیقت دست یابید.» کعبه در لتیتودِ ۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵ می‌باشد که به تناسبِ (۹۰–۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵)/(۹۰+۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵) برابر با ۱٫۶۲۴۷۶۷۳۹ می‌باشد که با عددِ فی تطابق دارد. (بعد از محاسبات دقیق مشخص شده است که نقطهٔ موردنظر ۲۵۰ کیلومتر با کعبه فاصله دارد)"


۳. زمین کروی است و تصویرکردنِ آن بر روی یک مستطیل مسطّح(چنان‌که در نقشه‌های جغرافیایی دیده می‌شود) دارای تسامحات و نقص‌هایی جدّی است؛ از این‌رو، چنین مستطیلی را مبنای محاسباتِ دقیق گرفتن، درست نیست.

دیگر اینکه تقسیم‌بندی و شماره‌گذاری عرض‌های جغرافیایی با توجّه به قطب‌ها، توجیه‌پذیر و منطقی است؛ ولی شماره‌گذاری طول‌های جغرافیایی، با توجّه به ساعت و مبناگرفتنِ گرینویچ است و «کاملاً قراردادی» است!


۴. مهمّ‌ترین بخش ادّعایی آن کلیپ، آیهٔ ۹۶ سورهٔ آل‌عمران و تعداد حروف آن است:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (٩٦ - آل‌عمران)

ظاهراً ملاک در شمارش تعداد حروف، فارغ از نحوهٔ نگارش، حروفی در نظر گرفته شده که خوانده و تلفّظ می‌شوند؛ تشدید و تنوین هم لحاظ شده؛ یعنی «بیتٍ» را «بیتن» و «للناس» را «لنناس» و «هدًی» را «هدن» لحاظ کرده‌است.(با برخی ملاک‌های دیگر، مجموع حروف آیه، ۴۲ و ۴۶ و ۴۹ نیز شمارش می‌شود. در همین ملاک مختار، اگر کسی روی کلمهٔ «بیتٍ» وقف کند، تعداد حروف، یکی کمتر می‌شود!)

تعداد حروف تا پایان کلمهٔ «بکة»: ۲۹

مجموع حروف در آیه: ۴۷

47 / 29 = 1.6206896552

این عدد، با عدد طلایی اندکی تفاوت دارد و گِردشدهٔ آن است!


امّا دروغی که در کلیپ گفته شده:

«در قرآن تنها یک آیه موجود است که در آن لفظ مکه بکار رفته است.»

آیا کسی که دغدغهٔ دینی دارد، از چنین نسبت دروغی بهره می‌گیرد؟!

غیر از آیهٔ بالا که در آن لفظ «بکّة»(که منظور همان «مکّة» است) به‌کار رفته، آیهٔ دیگری نیز هست که صریحاً لفظ «مکّة» در آن به‌کار رفته‌است:

وَهُوَ الَّذِي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا (٢٤ - الفتح)


همچنین اگر کلیپ در پیِ بیان اسرار کعبه است، چرا از دو آیه‌ای که در آنها صریحاً لفظ «الکعبة» به‌کار رفته، بهره نمی‌گیرد؟!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (٩٥ - المائدة)


جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٩٧ - المائدة)

یا چرا از آیاتی که در آنها عبارت «المسجد الحرام»(۱۵ بار!) به‌کار رفته، سخن نمی‌گوید؟!

دربارهٔ تعداد حروف این آیات و عدد طلایی، چه می‌توان گفت؟!


۵. حقّانیّت اسلام و قرآن، نیازمند عددسازی و تفسیرهای تجربی از دین نیست؛ در این‌باره، خواندنِ مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

1. مذهب تشیّع، بی‌نیاز از عددسازی!

2. قرآن، بی‌نیاز از عددسازی!

۷ نظر ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۱:۰۱
محسن فصاحت ( آسمان 25 )

نکاتی دربارهٔ «حکم حاکم» و «اعلام اوّل ماه»


راه‌های ثبوت اوّل ماه قمری، در رسالهٔ عملیّهٔ هر مرجعی بیان شده‌است؛ در اینجا دربارهٔ «حکم حاکم» نکاتی را یادآوری می‌کنیم:


۱. راه‌های ثبوت اوّل ماه، «فتوی‌بردار» است؛ ولی اعلام اینکه امروز، اوّل ماه است، تشخیص موضوع است و فتوی‌بردار نیست؛ توضیح اینکه: مجتهد و مرجع تقلید، با بررسی ادلّهٔ شرعی در هر مسئله، حکم شرعی آن را استنباط و اعلام می‌کند و تشخیص موضوعات عرفی، با مکلّف است؛ برای نمونه، مجتهد فتوا می‌دهد که «خون انسان، نجس است.» و این مکلّف است که باید تشخیص دهد که رنگ روی لباسش، خون است یا جوهر قرمز.

در مسئلهٔ اوّل ماه نیز، مجتهد «الف» فتوا می‌دهد که «راه‌های ثبوت اوّل ماه، مثلاً چهار تاست: دیدن هلال با چشم غیر مسلّح، و ...»

مکلّفی که مقلّد «آقای الف» است، باید از یکی از آن راه‌ها تشخیص دهد که اوّل ماه شد یا نه؛

بنابراین، اگر خود شخص یا افراد مورد اعتمادش، ماه را با چشم مسلّح(و نه چشم غیر مسلّح) دیدند، برای وی اوّل ماه ثابت نمی‌شود.

همین‌طور، مجتهد «ب» فتوا می‌دهد که «راه‌های ثبوت اوّل ماه، مثلاً پنج تاست: دیدن هلال با چشم مسلّح، و ...»

مکلّفی که مقلّد «آقای ب» است، باید از یکی از آن راه‌ها تشخیص دهد که اوّل ماه شد یا نه؛

بنابراین، اگر خود شخص یا افراد مورد اعتمادش، ماه را با چشم مسلّح دیدند، برای وی اوّل ماه ثابت می‌شود.


۲. «سؤال: منظور از حاکم و حکم او در مسئلهٔ رؤیت ماه چیست؟

جواب: "حکم" عبارت است از إنشای مجتهد جامع الشرائط، از روی موازین شرعی در موضوعات جزئی؛ از قبیلِ ثبوت اوّل ماه، تعیین سرپرست، تعیین متولّی، و رفع خصومت بین مردم.

این حکم، بر تمامی مکلّفان و حتّی مجتهدان، حجّت است و همه باید از این حکم پیروی و اطاعت کنند و هیچ مجتهدی نمی‌تواند حکم او را نقض کند؛ مگر آنکه به اشتباه و خطای او پی ببرد.

منظور از حکم، صِرف خبر و إعلام نیست؛ بلکه باید لفظ "حَکمتُ" و مانند آن به‌کار رود.

منظور از حاکم در رساله‌های عملیّه، همان مجتهد جامع شرایطِ فتوا است.

[مبانی تکملة المنهاج، کتاب القضاء، ص۳ ؛ التنقیح فی شرح العروة الوثقی، کتاب الاجتهاد و التقلید، م۵۷ و ۶۸ ؛ العروة الوثقی، م۵۷ ؛ توضیح المسائل مراجع، م۷]»

منبع نکتهٔ ۲ پیش از اندکی ویرایش:

http://hr-fallah.ir/?p=2247


۳. حجّت‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا موحّدنژاد، رئیس کمیتهٔ علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظّم رهبری:

«در اینجا، یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع، یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته‌باشد یا خیر؟

این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظّم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اوّل ماه بودن یا نبودن را، یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره‌کردند که این، یک موضوع فقهی است و هر کس باید به فتوای فقیهِ خود رجوع‌کند. نظر مراجع نیز، در این موضوع مانند آقا است.

... مراجع نیز پذیرفته‌اند که این مسئله(رؤیت هلال ماه) از جمله امورِ "موضوعی" است که مکلّف باید پیگیر باشد. ... فرد، فتوا را از مرجع خود می‌گیرد و در مورد "موضوع" خودش به نتیجه می‌رسد و بر اساس همان عمل می‌کند. ... مراجع، این موضوع را که تشخیص اوّل ماه، اجتماعی است، قبول ندارند و آن را یک امر فردی می‌دانند.

منتها آنچه در فرمایش‌های مقام معظّم رهبری مورد تأکید قرار گرفته و آن را حکومتی می‌دانند، بحث اقامهٔ نماز عید سعید فطر است. ایشان می‌فرمایند که ... نماز عید به‌صورت جماعت، تنها در روزی که رسماً اعلام شده، اقامه گردد. علّت آن هم، از این قرار است که این موضوع(اقامهٔ نماز عید در روزهای متفاوت) موجب بروز درگیری در برخی مناطق شده‌است. ... بر همین اساس، رهبری فرمودند که اقامهٔ نماز عید فطر به‌صورت جماعت، یک مسئلهٔ حکومتی است. ... در یکی از دیدارهایی که رهبر انقلاب با اعضای خبرگان داشتند، ایشان فرمودند که تشکّر می‌کنم از علمایی که روز دیگری برای آنها عید بود، ولی نماز را نخواندند.»

منبع نکتهٔ ۳ پیش از اندکی تلخیص و ویرایش:

http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318


۴. حجّت‌الاسلام و المسلمین محمّدحسین فلّاح‌زاده، کارشناس پاسخ به مسائل شرعی و عضو بخش استفتائات دفتر مقام معظّم رهبری:

«اطّلاعیّه‌هایی که دفاتر مراجع یا دفتر رهبری صادر می‌کنند، تعبیر به "حکم" نيست[و به معنای "حکم حاکم" نیست؛ چرا که در حکم، باید تصریح به حکم شود]؛ بلکه می‌گویند برای ما ثابت شده که فردا اوّل ماه است.»

منبع نکتهٔ ۴ پیش از اندکی ویرایش:

http://www.ketabenaab.com/1392/05/17/حجت‌الاسلام-و-المسلمین-محمدحسین-فلاح/


۵. برخی مراجع، «حکم حاکم به اوّل ماه» را جزء راه‌های ثبوتِ اوّل ماه نمی‌دانند؛ ولی حتّی طبق نظر مراجعی که آن را یکی از راه‌های ثبوت اوّل ماه می‌دانند، با توجّه به نکاتِ پیش‌گفته روشن می‌شود که در این سال‌ها، مقام معظّم رهبری و دیگر مراجع، حکم به اوّل ماه نکرده‌اند و آنچه دفاتر مراجع در سایت‌ها و رسانه‌ها یا صدا و سیما می‌گویند، «حکم» نیست؛ بلکه «خبر از ثبوت اوّل ماه نزد ایشان» است؛

این خبر و گزارش برای هر کسی که از هر مرجعی تقلید می‌کند، اگر اطمینان آورد که ماه طبق روش‌های مورد قبولِ مرجعش ثابت شده، به اطمینانش عمل می‌کند؛ ولی اگر اطمینان نیاورد، لازم‌الاتّباع نیست؛ چون «حکم» نیست.

باز هم تأکید می‌شود که در هنگام کسب اطمینان از هر خبر یا گزارشی، باید مبنای مرجع تقلید شخص در روش‌های ثبوت اوّل ماه، محفوظ بماند.


برای مطالعه مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»، خواندن مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:
http://aasemaan25.blog.ir/post/Royat-Helal-Ofoq

التماس دعا

۰ نظر ۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۱:۴۳
محسن فصاحت ( آسمان 25 )

پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال المکرّم 1437 قمری در غروب سه‌شنبه 15 و چهارشنبه 16 تیر ماه 1395

برای مطالعه مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»، خواندن مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:
http://aasemaan25.blog.ir/post/Royat-Helal-Ofoq

برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، عواملی چون «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب آن دو» و «مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید، و نیز اختلاف سمت آن دو نشأت می‌گیرد» و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و ... مؤثّرند. امروزه، برنامه‌هایی تهیّه شده‌اند که با محاسبات رایانه‌ای و طبق معیارهایی، این عوامل را برای نقاط مختلف زمین در نظر می‌گیرند و الگوهای رؤیت‌پذیری هلال ماه را پیش‌بینی و ترسیم می‌کنند.

به تصاویر زیر بنگرید:

یک) نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال 1437 قمری، در غروب سه‌شنبه 15 تیر 1395 شمسی برابر با 5 جولای 2016 میلادی، بر اساس معیار «عوده»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1437 در 15 تیر 1395 - عوده


دو) نقشۀ رؤیت‌پذیری 
هلال ماه شوّال 1437 قمری، در غروب چهارشنبه 16 تیر 1395 شمسی برابر با 6 جولای 2016 میلادی، بر اساس معیار «عوده»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1437 در 16 تیر 1395 - عوده
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «عوده»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، هلال با چشم مسلّح دیده می‌شود و ممکن است با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)


سه) 
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال 1437 قمری، در غروب دوشنبه 14 تیر 1395 شمسی برابر با 4 جولای 2016 میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1437 در 14 تیر 1395 - یالوپ


چهار) 
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال 1437 قمری، در غروب سه‌شنبه 15 تیر 1395 شمسی برابر با 5 جولای 2016 میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1437 در 15 تیر 1395 - یالوپ
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «یالوپ»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ زرد(شبیه نارنجی) قرار دارند، هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته‌باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)


نتیجه‌گیری:

1. با توجّه به نقشه‌های رؤیت‌پذیری، کشورهای ایران و عراق در آغاز این ماه قمری، هم‌افق هستند. پیش‌بینی‌ها و محاسبات کارشناسان نشان می‌دهد رؤیت هلال ماه شوّال المکرّم 1437 قمری در غروب دوشنبه 14 تیر 1395 شمسی برابر با 28 رمضان المبارک 1437 قمری و 4 جولای 2016 میلادی، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر قارّه‌ها حتّی با چشم مسلّح، ناممکن است و تنها در جنوب غربی اقیانوس آرام دیده خواهدشد.

2. هلال ماه شوّال 1437 قمری در غروب سه‌شنبه 15 تیر 1395 شمسی برابر با 29 رمضان المبارک 1437 قمری و 5 جولای 2016 میلادی، در سراسر ایران با چشم مسلّح دیده خواهدشد؛ ولی با توجّه به عرض جنوبی ماه و ارتفاع کم آن، در صورتی که شرایط جوّی مناسب باشد، احتمال می‌رود در نوار دوسوم پایینی کشور(شهرهایی با عرض جغرافیایی کمتر از 35 درجه)، هلال با چشم غیر مسلّح دیده شود؛ امّا رؤیت آن با چشم غیر مسلّح در نوار یک‌سوم بالایی کشور(شهرهایی با عرض جغرافیایی 35 درجه و بالاتر) سخت خواهدبود.

از این‌رو، بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم مسلّح» را کافی می‌دانند، چهارشنبه 16 تیر 1395 شمسی روز اوّل ماه شوّال 1437 قمری و عید سعید فطر خواهدبود؛ و بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» را لازم می‌دانند، اگر چه پیش‌بینی می‌شود ماه مبارک رمضان 29 روزه و چهارشنبه 16 تیر 1395 شمسی روز اوّل ماه شوّال 1437 قمری و عید سعید فطر باشد، باید منتظر گزارش‌های استهلال بمانیم.

3. هلال ماه شوّال 1437 قمری در غروب چهارشنبه 16 تیر 1395 شمسی، به راحتی با چشم غیر مسلّح دیده خواهدشد.


التماس دعا


پس‌نوشت یکم: (افزوده‌شده در تاریخ 16 تیرماه 1395)

نتیجهٔ گزارش‌های استهلال ماه شوّال ۱۴۳۷ قمری

۱. گزارش ستاد استهلال دفتر مقام معظّم رهبری منتشر شد:

(۱) مناطقی كه هلال با چشم غیر مسلّح رؤیت شـد:

استان سمنان: یک گروه در دامغان

استان فارس: ۷ گروه در: ارتفاعات کوشک هزار، ارتفاعات باباکوهی، لامرد، جهرم، زرقان، سی‌سخت، خرمن‌کو

استان اصفهان: یک گروه در شهرضا

(۲) مناطقی كه هلال با چشم مسلّح رؤیت شـد:

استان اصفهان: دو گروه در کوه صفه، باغ بهادران، نجف‌آباد، مرکز نجوم ادیب، مارشنان، دولت‌آباد

استان قم: ارتفاعات فردو

استان فارس: صدرا، سپیدان، کمهر، کازرون

استان کرمان: سیرجان، بردسیر

استان گیلان: رودبار

استان یزد: ارتفاعات نصرآباد تفت، ارتفاعات شیرکوه

استان خوزستان: آبادان

استان زنجان: زنجان(۲ گروه)

استان چهارمحال و بختیاری: شهرکرد، بروجن

استان خراسان: قوچان

استان سمنان: سمنان

استان تهران: برج میلاد، طالقان

استان خراسان: قوچان

استان بوشهر: بوشهر(۲ گروه)

استان مرکزی: اراک، رصدخانه سما

(۳) سایر مناطقی که استهلال انجام شد، هوا غالباً ابری و غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد.


۲. با توجّه به گزارش استهلال ۳۱ گروه در استان‌های خراسان، فقط و فقط یک گروه در «قوچان» موفّق به رؤیت هلال با چشم مسلّح شده و همان گروه هم با چشم غیر مسلّح ندیده‌است.

۳۰ گروه دیگر، موفّق به رؤیت هلال حتّی با ابزار نشده‌اند.

البتّه چنان‌که در پیش‌بینی نیز گفته شده‌بود، طبق مبنای کفایت رؤیت با چشم مسلّح، مشکلی نیست و در سراسر ایران، چهارشنبه عید فطر خواهدبود؛ چنان‌که در اطّلاعیّهٔ دفتر مقام معظّم رهبری از صدا و سیما اعلام شد.


۳. طبق مبنای فقهی لزوم رؤیت با چشم غیر مسلّح  و اشتراط اتّحاد افق(که مبنای حضرات آیات عظام سیستانی و شبیری‌زنجانی و مکارم‌شیرازی است)، ظاهراً بالاترین نقطه‌ای که گزارش رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در آنجا به‌دست ما رسیده، «دامغان» است که برای بیشترِ شهرهای هم‌عرض و پایین‌تر کفایت می‌کند؛ ولی چنان‌که گفته‌شد ۳۱ گروه در استان‌های خراسان نتوانسته‌اند هلال را با چشم غیر مسلّح ببینند و در شهرهایی مانند «بجنورد و آشخانه و درگز» که جزء شمال‌شرقی‌ترین نقاط کشور هستند، هلال با چشم غیر مسلّح دیده نشده‌است که تصمیم‌گیری را برای این شهرهای شمالی، مشکل می‌کند.

البتّه از اینکه حضرات آیات عظام شبیری‌زنجانی و مکارم‌شیرازی برای ایران و حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی برای کشورهای افغانستان و ایران و عراق و کشورهای عربی مجاور، خبر از اثبات رؤیت ماه در نزد خویش داده و فردا را عید سعید فطر اعلام کرده‌اند و با توجّه به وثاقت و دقّتی که از این بزرگواران و به‌ویژه حضرت آقای سیستانی سراغ داریم(تا آنجا که در برخی سال‌ها در بیشترِ مناطق ایران عید اعلام کردند؛ ولی در مشهد، اعلام عید نکردند)، اطمینان حاصل می‌کنیم که رؤیت با چشم غیر مسلّح محقّق شده‌است.

شاید هم هلال در نقطه‌ای در کشور ترکمنستان با چشم غیر مسلّح رؤیت شده و به ایشان گزارش داده شده(که در این ماه قمری، برای ایران و مشهد، کافی است).

دیگر اینکه عدم رؤیتِ آن گروه‌ها به‌دلیل ابر و غبار بوده و دلیلی بر عدم وجود هلال نیست و طبق مبنای حضرت آقای سیستانی، «امکان رؤیت با چشم غیر مسلّح» وجود داشته‌است.


۱ نظر ۱۰ تیر ۹۵ ، ۰۲:۱۶
محسن فصاحت ( آسمان 25 )