وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...
وبلاگ آسمان 25

باسمه تعالی
نگاشته‌های خویش در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ... را در این وبلاگ منتشر می‌کنم.

ادمینِ محترم، خلاصۀ مطالب وبلاگ را با اجازه و هماهنگی بنده، در کانال پیام‌رسان‌های منتخب (که لینکشان در بخش پیوندها آمده) بازنشر می‌کند.

***
برای ارتباط با من، به آدرس aasemaan25@gmail.com ایمیل بزنید؛
یا در صفحهٔ مستقلّ «درباره من(بیوگرافی) و راه تماس» برایم پیام بگذارید؛
البتّه پیام‌ها و نظرات این وبلاگ را دیر به دیر می‌خوانم.

بایگانی
آخرین نظرات

وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی الحجّة الحرام 1438 قمری در غروب سه‌شنبه 31 مرداد ماه و چهارشنبه 1 شهریور ماه 1396

برای مطالعه مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»، خواندن مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:
http://aasemaan25.blog.ir/post/Royat-Helal-Ofoq

برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، عواملی چون «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب آن دو» و «مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید، و نیز اختلاف سمت آن دو نشأت می‌گیرد» و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و ... مؤثّرند. امروزه، برنامه‌هایی تهیّه شده‌اند که با محاسبات رایانه‌ای و طبق معیارهایی، این عوامل را برای نقاط مختلف زمین در نظر می‌گیرند و الگوهای رؤیت‌پذیری هلال ماه را پیش‌بینی و ترسیم می‌کنند.

به تصاویر زیر بنگرید:

یک) نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه 1438 قمری، در غروب سه‌شنبه 31 مرداد 1396 شمسی برابر با 22 آگوست 2017 میلادی، بر اساس معیار «عوده»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه 1438 در 31 مرداد 1396 - عوده


دو) نقشۀ رؤیت‌پذیری 
هلال ماه ذی‌الحجه 1438 قمری، در غروب چهارشنبه 1 شهریور 1396 شمسی برابر با 23 آگوست 2017 میلادی، بر اساس معیار «عوده»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه 1438 در 1 شهریور 1396 - عوده
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «عوده»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، هلال با چشم مسلّح دیده می‌شود و ممکن است با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)


سه) 
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی حجّة 1438 قمری، در غروب سه‌شنبه 31 مرداد 1396 شمسی برابر با 22 آگوست 2017 میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه 1438 در 31 مرداد 1396 - یالوپ


چهار) 
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی الحجّة 1438 قمری، در غروب چهارشنبه 1 شهریور 1396 شمسی برابر با 23 آگوست 2017 میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشه رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه 1438 در 1 شهریور 1396 - یالوپ
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «یالوپ»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ زرد(شبیه نارنجی) قرار دارند، هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته‌باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)


نتیجه‌گیری:

1. تقویم «أمّ القری عربستان» برای آغاز ماه‌های قمری معیاری دارد که مورد تأیید ما نیست؛ اگر چه خودشان بارها به همان معیار نیز پایبند نبوده و اوّل ماه را غلط اعلام کرده‌اند! با توجّه به نقشه‌های رؤیت‌پذیری، موقعیّتِ هلال این ماه ذی‌الحجّه به‌گونه‌ای است که طبق معیار «أمّ القری»، بحرانی نیست و چهارشنبه 23 آگوست 2017 میلادی برابر با 1 شهریور 1396 شمسی را اوّل ذی‌الحجّة الحرام 1438 قمری اعلام خواهندکرد.

2. نقشه‌های رؤیت‌پذیری و پیش‌بینی‌ها و محاسبات کارشناسان نشان می‌دهد رؤیت هلال ماه ذی‌حجه 1438 قمری در غروب سه‌شنبه 31 مرداد 1396 شمسی برابر با 29 ذی‌قعده 1438 قمری و 22 آگوست 2017 میلادی، در ایران و عراق با چشم غیر مسلّح، تقریباً ناممکن و در عربستان نیز با چشم غیر مسلّح، بسیار دشوار خواهدبود.

این هلال در غروب سه‌شنبه، در سراسر عربستان و دوسومِ پایینی عراق و نیمۀ پایینی ایران با چشم مسلّح دیده خواهدشد و رؤیت آن با چشم مسلّح در شمال عراق و نیمۀ بالایی ایران، سخت خواهدبود و به احتمال زیاد دیده نخواهدشد؛ اگر چه ناممکن نیست.

3. هلال ماه ذی‌الحجه 1438 قمری در غروب چهارشنبه 1 شهریور 1396 شمسی برابر با 30 ذی‌قعده 1438 قمری و 23 آگوست 2017 میلادی، با چشم غیر مسلّح در سراسر ایران و عراق و عربستان به‌راحتی دیده خواهدشد؛

از این‌رو، بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» را لازم می‌دانند و قائل به «اشتراط اتّحاد افق» هستند و «اشتراک در شب» را کافی نمی‌دانند، ماه ذی‌قعده 30 روزه و پنجشنبه 2 شهریور 1396 شمسی روز اوّل ماه ذی‌حجه 1438 قمری خواهدبود و بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم مسلّح» را کافی می‌دانند و قائل به «اشتراط اتّحاد افق» هستند و «اشتراک در شب» را کافی نمی‌دانند، در عربستان و دوسومِ پایینی عراق و نیمۀ پایینی ایران، ماه ذی‌قعده 29 روزه و چهارشنبه 1 شهریور 1396 شمسی روز اوّل ماه ذی‌حجّه 1438 قمری خواهدبود و با همین مبنا در شمال عراق و نیمۀ بالایی ایران، پیش‌بینی می‌شود که پنجشنبه 2 شهریور 1396 شمسی روز اوّل ماه ذی‌حجه 1438 قمری باشد؛ اگر چه باید منتظر گزارش‌های استهلال بمانیم.


التماس دعا





پس‌نوشت: (افزوده‌شده در تاریخ 15 شهریورماه 1396 ساعت 11:50)

نتیجهٔ گزارش‌های استهلال ماه ذی‌حجّه 1438 قمری

نتیجه گزارش‌های استهلال را در ساعات 7:51 و 15:49 روز چهارشنبه 1 شهریورماه در کانالم در تلگرام منتشر کردم. با پوزش از تأخیرِ بازنشر در اینجا، نتیجه را با اندکی ویرایش و تکمیل می‌آورم:


گزارش استهلال ماه ذی‌حجّه در پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری منتشر شد؛ البتّه در بند «ج» و عنوانِ مناطق نوشته‌شده: «مناطقی که هلال رؤیت شد»؛ در حالی که طبق روال گزارش‌های ماه‌های قبل، باید به مسلّح یا غیر مسلّح بودنِ رؤیت تصریح شود و امید است عنوان این‌گونه تصحیح شود: «مناطقی که هلال با چشم مسلّح رؤیت شد»؛ زیرا گزارشی از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در هیچ نقطه‌ای از ایران، به دست نیامده و به این نکته در بند «ب» همان گزارش هم اشاره شده‌است.

از گزارش‌های دیگر و مسئلۀ «معارض داشتن برخی رؤیت‌ها» که چشم بپوشیم، در گزارش استهلال منتشرشده در پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری، بالاترین منطقه‌ای که هلال با چشم مسلّح دیده شده، «استان قم: ارتفاعات ویریج، ارتفاعات وسف» است و با توجّه به مبنای فقهی مقام معظّم رهبری(کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح + اشتراط اتّحاد افق) در آغاز این ماه، نمی‌توان برای سراسر کشور، یک روز را اوّل ماه اعلام کرد؛ زیرا در این ماه قمری، پایین و بالای کشور، هم‌افق نبودند(هم‌افقی مناطق، بستگی به موقعیّت‌های مداری زمین و ماه و خورشید دارد و در اوّل هر ماه قمری متفاوت است) و رؤیت هلالِ این ماه در پایین یا وسط کشور، برای بالای کشور کافی نبود.

با توجّه به رؤیت هلال با چشم مسلّح در قم، طبق مبنای فقهی مقام معظّم رهبری(کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح + اشتراط اتّحاد افق) برای مناطقی از کشور که تقریباً در عرض جغرافیایی قم و پایین‌تر هستند، چهارشنبه 1 شهریور 1396 اوّل ماه ذی‌حجّه است و برای مناطق بالاتر از قم(مانند تهران و مشهد و شمال‌شرقی و شمال‌غربی کشور) پنجشنبه 2 شهریورماه، اوّل ذی‌حجّه است.

با توجّه به اینکه گزارشی از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در ایران به‌دست نیامده‌است -چنان‌که پیش‌تر هم گفته شده‌بود- بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» را لازم می‌دانند و قائل به «اشتراط اتّحاد افق» هستند و «اشتراک در شب» را کافی نمی‌دانند، ماه ذی‌قعده 30 روزه و پنجشنبه 2 شهریور 1396 شمسی روز اوّل ماه ذی‌حجه 1438 قمری خواهدبود.

التماس دعا
۰ نظر ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۵
محسن فصاحت ( آسمان 25 )