وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...
وبلاگ آسمان 25

باسمه تعالی
نگاشته‌های خویش در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ... را در این وبلاگ منتشر می‌کنم.

ادمینِ محترم، خلاصۀ مطالب وبلاگ را با اجازه و هماهنگی بنده، در کانال پیام‌رسان‌های منتخب (که لینکشان در بخش پیوندها آمده) بازنشر می‌کند.

***
برای ارتباط با من، به آدرس aasemaan25@gmail.com ایمیل بزنید؛
یا در صفحهٔ مستقلّ «درباره من(بیوگرافی) و راه تماس» برایم پیام بگذارید؛
البتّه پیام‌ها و نظرات این وبلاگ را دیر به دیر می‌خوانم.

بایگانی
آخرین نظرات

وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...

نقد کلیپی دربارهٔ اسرار کعبه و عدد فی و نسبت طلایی:

کلیپی با عنوان «اسرار شگفت‌آور کعبه و معجزهٔ مکّه و قرآن» در فضای مجازی پخش شده‌است. این کلیپ را می‌توانید در نشانی زیر تماشا کنید یا با کیفیّت‌های مختلف، دانلود کنید:

http://www.aparat.com/v/AbtmE


نکات زیر، پاسخی است به برخی ادّعاهای مطرح‌شده در این کلیپ:


۱. «نسبت طلایی» یا «عدد فی» عددی گنگ و پایان‌ناپذیر است:

۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷۴۹۸۹۴۸۴...

دربارهٔ تعریف آن و اینکه در بخش‌هایی از طبیعت و هنر و معماری به‌کار می‌رود، می‌توانید مطالب زیر را بخوانید:

https://fa.wikipedia.org/wiki/نسبت_طلایی

https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

در مطلب انگلیسی ویکیپدیا نیز، افزون بر توضیحات بیشتر، در بخشی با عنوان Disputed observations برخی از ادّعاهایی که دربارهٔ کاربرد این عدد در کتاب مقدّس مسیحیان و موارد دیگر ادّعا شده، با محاسبات دقیق، مورد تردید و مناقشه قرار گرفته‌است!


۲. دربارهٔ ادّعای مطرح‌شده دربارهٔ فاصلهٔ مکّه تا قطب شمال و جنوب، اوّلاً این ویژگی، مخصوص این شهر نیست و برای تمامی نقاطی که با مکّه در یک عرض جغرافیایی هستند، صادق است!

ثانیاً چنانچه در ویکیپدیا گفته شده، این ادّعا درست نیست:

"گفته می‌شود که: «اگر فاصله کعبه را در شهر مکه تا قطب شمال و جنوب اندازه گرفته و به هم تقسیم کنید عدد فی بدست خواهد آمد. برای اطمینان می‌توانید از نرم‌افزار Google Earth استفاده کنید و به این حقیقت دست یابید.» کعبه در لتیتودِ ۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵ می‌باشد که به تناسبِ (۹۰–۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵)/(۹۰+۲۱٫۴۲۲۴۹۴۵) برابر با ۱٫۶۲۴۷۶۷۳۹ می‌باشد که با عددِ فی تطابق دارد. (بعد از محاسبات دقیق مشخص شده است که نقطهٔ موردنظر ۲۵۰ کیلومتر با کعبه فاصله دارد)"


۳. زمین کروی است و تصویرکردنِ آن بر روی یک مستطیل مسطّح(چنان‌که در نقشه‌های جغرافیایی دیده می‌شود) دارای تسامحات و نقص‌هایی جدّی است؛ از این‌رو، چنین مستطیلی را مبنای محاسباتِ دقیق گرفتن، درست نیست.

دیگر اینکه تقسیم‌بندی و شماره‌گذاری عرض‌های جغرافیایی با توجّه به قطب‌ها، توجیه‌پذیر و منطقی است؛ ولی شماره‌گذاری طول‌های جغرافیایی، با توجّه به ساعت و مبناگرفتنِ گرینویچ است و «کاملاً قراردادی» است!


۴. مهمّ‌ترین بخش ادّعایی آن کلیپ، آیهٔ ۹۶ سورهٔ آل‌عمران و تعداد حروف آن است:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (٩٦ - آل‌عمران)

ظاهراً ملاک در شمارش تعداد حروف، فارغ از نحوهٔ نگارش، حروفی در نظر گرفته شده که خوانده و تلفّظ می‌شوند؛ تشدید و تنوین هم لحاظ شده؛ یعنی «بیتٍ» را «بیتن» و «للناس» را «لنناس» و «هدًی» را «هدن» لحاظ کرده‌است.(با برخی ملاک‌های دیگر، مجموع حروف آیه، ۴۲ و ۴۶ و ۴۹ نیز شمارش می‌شود. در همین ملاک مختار، اگر کسی روی کلمهٔ «بیتٍ» وقف کند، تعداد حروف، یکی کمتر می‌شود!)

تعداد حروف تا پایان کلمهٔ «بکة»: ۲۹

مجموع حروف در آیه: ۴۷

47 / 29 = 1.6206896552

این عدد، با عدد طلایی اندکی تفاوت دارد و گِردشدهٔ آن است!


امّا دروغی که در کلیپ گفته شده:

«در قرآن تنها یک آیه موجود است که در آن لفظ مکه بکار رفته است.»

آیا کسی که دغدغهٔ دینی دارد، از چنین نسبت دروغی بهره می‌گیرد؟!

غیر از آیهٔ بالا که در آن لفظ «بکّة»(که منظور همان «مکّة» است) به‌کار رفته، آیهٔ دیگری نیز هست که صریحاً لفظ «مکّة» در آن به‌کار رفته‌است:

وَهُوَ الَّذِي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا (٢٤ - الفتح)


همچنین اگر کلیپ در پیِ بیان اسرار کعبه است، چرا از دو آیه‌ای که در آنها صریحاً لفظ «الکعبة» به‌کار رفته، بهره نمی‌گیرد؟!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (٩٥ - المائدة)


جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٩٧ - المائدة)

یا چرا از آیاتی که در آنها عبارت «المسجد الحرام»(۱۵ بار!) به‌کار رفته، سخن نمی‌گوید؟!

دربارهٔ تعداد حروف این آیات و عدد طلایی، چه می‌توان گفت؟!


۵. حقّانیّت اسلام و قرآن، نیازمند عددسازی و تفسیرهای تجربی از دین نیست؛ در این‌باره، خواندنِ مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

1. مذهب تشیّع، بی‌نیاز از عددسازی!

2. قرآن، بی‌نیاز از عددسازی!

۹۵/۰۴/۲۷
محسن فصاحت ( آسمان 25 )

عددسازی

قرآن کریم

نقد مطالب نامعتبر

نظرات  (۷)

درود به شما دوست عزیز ی که از گفتن حقیقت ابای نداشتید و صادقانه حق مطلب رو ادا کردید، گرچه خلاف میل خیلی از عزیزان که دوست دارن چشم بسته یک دروغ موافق نظراتشون را قبول کنن و حقیقت های مخالف نظرشون را نه.
پاسخ:
از اظهار نظر و لطف شما سپاس‌گزارم!
واقعا متاسفم که افرادی مثل شما شیاطین رو کره زمین هستن.و نشانه های یه این واضحی رو با سیاست اینکه قرآن واسلام نیازی به عدد بازی نداره میبرین زیر سوال تا فقط علم خداوند رو زیر سوال ببرین و نشانه های خداوند رو منکر بشین.مگه میشه انقدر آدم منحرف باشه.واقعا متاسفم براتون با این وبلاگتون.اون کلیپ باسند و مدرکه ولی شما با فرضیات حرف میزنین
پاسخ:
با اینکه نظر شما حاوی توهین است، آن را تأیید و منتشر می‌کنم تا خوانندۀ باانصاف، از آشنایی با معنا و مفهومِ «شیاطین روی کره زمین» و «زیر سؤال بردن علم خداوند» و «آدم منحرف» و «کلیپ با سند و مدرک» و «فرضیّات» محروم نشود!! و «هتّاکی بدون منطق و دلیل» را با «نقد منطقی و مستدلّ» مقایسه کند.
جناب مدیر اگه توهینی به شما و نویسنده این متن کردم خواهش میکنم منو ببخشین.این همه اعداد و ارقام چطور ممکنه که عدد به این نزدیکی با عدد فی باشه.همچنین درباره اون آیه.آیا بی انصافی نیست که این نزدیکی به عدد فی هرچند که ۲۵۰کیلومتر فاصله میندازه بقول خودتون رو تصادفی بدونیم؟با توجه به اینکه بسیاری  از مخلوقات هم ازاین عدد تبعیت میکنند.؟ باتوجه به اینکه اونها هم گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف کمی اختلاف دارند شاید هم اشتباه محاسباتی و کافی نبودن علم انسان باعث این اختلاف جزیی میشوند.؟ضمنا عدد فی در کره زمین بصورت عرضی و شمال غرب به جنوب شرق هم صادق است.امیدوارم این مطلب رو هم مثل مطلب قبلی با صداقت منتشر کنید.ممنونم وبازهم عذر میخوام و طلب حلالیت
پاسخ:
با سلام و سپاس از ادب شما و اعلام حلالیّت،
نظر شما به‌طور کامل تأیید و منتشر شد؛ داوری با خوانندگان است.
با سلام وبلاگتون خوبه ولی به چالش کشیدن اشتباهه چون بالاخره اعتقاد جمعیت زیادی از این دنیاست و نباید بهش چنین نگاهی داشت و حتی اگر به قول شما چند جای دیگر قرآن نام مکه و کعبه و مسجدالحرام اومده بازهم آیه ۹۶ سوره آل عمران میتونه یکی از نشانه ها باشه که من مطمئنم نشانه های بیشتری هم وجود داره شما برید همون معانی فارسی آیه ها را بخونید برای جوابتون کافیه اصلا به نشانه ها و زبان عربی کتاب آسمانی ما مسلمونها کاری نداشته باشید
پاسخ:
با سلام و سپاس از لطف شما نسبت به وبلاگ،
بنده اعتقاد «جمعیّت زیادی از این دنیا» یعنی مسلمانان به کعبه را به چالش نکشیده‌ام و بعید است بیشتر مسلمانان از عدد فی و نسبت طلایی آگاه باشند و به‌دلیل چنین اسراری، به کعبه معتقد شده‌باشند! جزء نخستین ارکان ایمان و تقوا، «ایمان به غیب» است: «الّذین یؤمنون بالغیب»(البقرة، آیه 3) و مسلمانان تنها به‌دلیل دستور شارع، به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خواندند و سپس به دستور وی، به سوی کعبه نماز خواندند و اگر خداوند باز هم، به پیامبر(ص) وحی می‌کرد و دستور می‌داد که همه به سوی قطب جنوب نماز بخوانند، باز هم مؤمنان تعبّداً می‌پذیرفتند و چون و چرا نمی‌کردند و دنبال اسرار عددی نبودند!
آنچه به چالش کشیده شده، اثباتِ حقّانیّت اسلام با نگاه علم تجربی است که خطرات جبران‌ناپذیری دارد.
 به نام خدا
اگه دقت کنید نگفته کلمه مکه یه بار تو قران اومده گفته تو یه ایه بجای کلمه مکه از بکه استفاده شده و استعمال بکه بجای مکه مرسوم نبوده و لذا وجود این کلمه نشانه ای برای سوق دادن تمرکز افکار ما رو این ایه است.
ضمنا ترجمه های اخیر بر روی کلیپ کمی منحرف ترجمه کرده اند و سعی نکرده اند( عمدا یا سهوا )دقیق ترجمه کنند.
مثلا یکی از ترجمه ها را دیدم که گفته بود تنها یک ایه هست که لفظ مکه بکار رفته است. بعد تو ایه ای که اورده لفظ مکه اصلا نیست لفط بکه هست....
والله اعلم
پاسخ:
جدا از اینکه استعمال حروف «ب» و «م» به‌جای همدیگر در برخی کلمات، مرسوم بوده‌است و جدا از ترجمه‌های درست یا غلط، اشکالاتِ کلیپ منحصر به موردی که فرموده‌اید، نیست و به سایر اشکالات، در همین مطلب پرداخته‌ام؛ دو مطلب مرتبطِ دیگر نیز در همین وبلاگ، با کلمه کلیدی «عددسازی» برچسب خورده‌اند.

سلام . عزیز گرامی بسیار متن درستی رو منتشر کردید . شیاطین با انتشار این فیلم قصد رواج خرافه گری را دارند . بعد مطلبی رو در رد فیلم  منتشر می کنند و حقانیت کعبه رو زیر سوال می برند . کعبه کعبه هست و بی نیاز ازحساب و کتاب و ارقام . اینها نقشه های اسراییلی هست عزیزان . درک کنید .

پاسخ:
سلام!
از نظر و لطف شما به وبلاگ، سپاس‌گزارم.

زمین از آن صالحان است.بنده معتقدم بهترین راه رسیدن به سعادت قطعا صداقت است.

من عاشق انسان هایی هستم که به خود و به دیگران دروغ نمی گویند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی