وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...
وبلاگ آسمان 25

باسمه تعالی
نگاشته‌های خویش در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ... را در این وبلاگ منتشر می‌کنم.

ادمینِ محترم، خلاصۀ مطالب وبلاگ را با اجازه و هماهنگی بنده، در کانال پیام‌رسان‌های منتخب (که لینکشان در بخش پیوندها آمده) بازنشر می‌کند.

***
برای ارتباط با من، به آدرس aasemaan25@gmail.com ایمیل بزنید؛
یا در صفحهٔ مستقلّ «درباره من(بیوگرافی) و راه تماس» برایم پیام بگذارید؛
البتّه پیام‌ها و نظرات این وبلاگ را دیر به دیر می‌خوانم.

بایگانی
آخرین نظرات

وبلاگ آسمان 25

نگاشته‌های « محسن فصاحت » در نقد مشهورات، پیش‌بینی رؤیت هلال و استهلال ماهیانه، فقهی و اصولی، تفسیری و حدیثی و ...

ماه‌گرفتگی(خسوف) جزئی چهارشنبه 26 تیر 1398 شمسی


در چهارچوب سنّت‌های تکوینیِ جاری به قدرتِ الهی، چهارشنبه 26 تیر 1398 شمسی، إن‌شاءالله ماه‌گرفتگی(خسوف) جزئی رخ می‌دهد که در ایران و عراق و بخش‌هایی از آسیا و قارّه‌های آفریقا و اروپا به‌طور کامل قابل رؤیت است و «نماز آیات واجب می‌شود».

با چشم‌پوشی از ثانیه‌ها و گِردکردنِ آنها به دقیقه، ماه در ساعت 00:32 بامداد چهارشنبه 26 تیر 1398 به وقت رسمی و تابستانی ایران، وارد بخش تمام‌سایهٔ زمین می‌شود و گرفتِ جزئی آغاز می‌شود و در ساعت 02:01 به اوج گرفتِ جزئی می‌رسد و حدّاکثر 65.3 درصد از سطح ماه در تمام‌سایه خواهدبود و از همین لحظه، گرفتگی شروع به کم‌شدن و بازشدن می‌کند و هم‌چنان در گرفتِ جزئی است تا در ساعت 03:30 گرفتِ جزئی پایان می‌یابد و ماه کاملاً از بخش تمام‌سایهٔ زمین خارج می‌شود.

(از بیانِ ورود و خروج ماه به بخش نیم‌سایهٔ زمین و گرفتگیِ نیم‌سایه‌ای صرف‌نظر شد.)

با توجّه به اختلاف فتاوای مراجع عظام تقلید دربارهٔ زمان اداء و قضاء نماز آیات(و اینکه برخی از آنان، احتیاط واجب کرده‌اند که تا پیش از خروج ماه از گرفتِ کلّی و بازشدن گرفتگی، نماز آیات اداءً خوانده‌شود و پس از بازشدن و پیش از پایان گرفتِ جزئی، بدون نیّت اداء و قضاء خوانده‌شود و پس از آن، قضاءً خوانده‌شود)، توصیه می‌شود پس از رجوع به رسالهٔ مرجع تقلید خویش و با توجّه به زمان‌های گرفتگی(که در بالا گفته‌شد)، به وظیفهٔ شرعی خویش عمل کنید.

محاسبات علمی و زمان‌های به‌دست‌آمده، با دقّتِ «دقیقه» مفیدِ اطمینان است؛ ولی بهتر است برای اداء نماز آیات نسبت به دقایقی از آغاز و پایان ماه‌گرفتگی، رعایت احتیاط ترک نشود.


۹۸/۰۴/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی